Dostosowując się do rosnącej frekwencji (tegoroczne wakacje prawdopodobnie przyniosą kolejne rekordy przewozowe), PKP Intercity nie tylko uruchamiają dodatkowe pociągi, ale i wydłużają składy wagonowe. Na trasach prowadzących nad morze często będzie można spotkać w tym roku pociągi złożone z 10 i więcej wagonów – zapowiada spółka. Będą wśród nich zarówno połączenia najwyższych kategorii (EIC Jantar), jak i tych tańszych (IC Przemyślanin).
Jednym z najdłuższych składów wagonowych, jakie będzie można spotkać na polskiej sieci tego lata, będzie skład EIC Fregata. Odjazd z Bielska-Białej zaplanowano na godzinę 4:50, a przyjazd do Gdyni – na 12:04, co daje czas przejazdu 7 h 14 min. Końcowa stacja to Kołobrzeg (przyjazd 15:56). Pociąg będzie kursował tylko w soboty od 28 czerwca do końca sierpnia.
Do 12 wagonów z Griffinem 200
– Pociąg EIC Fregata będzie zestawiany z 10 do 12 wagonów, w zależności od zainteresowania podróżnych – zapewnia biuro prasowe PKP Intercity. Będą to
wagony typu 175A, standardowo wykorzystywane dziś do obsługi pociągów tej kategorii. Skład z maksymalnie 864 miejscami siedzącymi (o ile nie dojdzie do dodatkowych wzmocnień) będą prowadzone lokomotywą EU200.
„Fregata” będzie jednym z pociągów zestawionych z większej liczby wagonów, ale nie jedynym o tak dużej pojemności. – Podobną długość będą miały także inne pociągi dalekobieżne, np.: 1540/1 – 5140/1 Jantar [Warszawa Zachodnia – Hel – przyp. RK], 3804/5 – 8304/5 Malczewski [Kraków Główny – Kołobrzeg], 38172/3 – 83172/3 Przemyślanin [Przemyśl Główny – Ustka], 38170/1 – 83170/1 Ustronie [Kraków Gł. – Kołobrzeg] czy 18114/5 – 81114/5 Pobrzeże [Łódź Fabryczna – Kołobrzeg] – wylicza spółka. Powyższa lista w dużym stopniu pokrywa się z danymi z letniego rozkładu jazdy na rok 2024. Również wtedy wśród najdłuższych pociągów były „Jantar”, „Malczewski”, „Przemyślanin” czy „Pobrzeże”.
– PKP Intercity od kilku lat w okresie wakacyjnym uruchamia pociągi zestawione z większej liczby wagonów. Tego typu składy były kierowane przede wszystkim na trasy cieszące się największym zainteresowaniem pasażerów – szczególnie do popularnych miejscowości turystycznych, takich jak Kołobrzeg, Gdynia czy Zakopane – dodaje przewoźnik. W razie potrzeby, po wydłużeniu o kolejne wagony, liczba miejsc może sięgnąć nawet tysiąca.
Pojemność trzykrotnie większa niż Pendolino – a może być równie szybko
Warto dodać, że w ubiegłorocznym rozkładzie jazdy jeden z pociągów EIP Bielsko-Biała – Gdynia (EIP 4504, odjeżdżający z Bielska-Białej około południa) w czasie wakacyjnych szczytów przewozowych był obsługiwany nie zespołem ED250, lecz składem 12 lub 13 wagonów. – Skład wagonowy pozwalał przewieźć większą liczbę pasażerów niż pojazd ED250, zapewniając jednocześnie komfortowe warunki podróży – wyjaśnia biuro prasowe PKP Intercity.
Podobnie jak
w długie weekendy, przewoźnik chce na czas wakacji maksymalnie zwiększyć pulę dostępnych miejsc na bardzo popularnej trasie z Podbeskidzia nad Bałtyk. Prezes PKP Intercity Janusz Malinowski argumentuje, że przy obsłudze wagonami o prędkości maksymalnej 200 km/h oraz lokomotywą EU200 czas przejazdu jest taki sam jak w przypadku ED250, a liczba miejsc – blisko trzykrotnie większa. Pociągi EIP będą jednak w tym sezonie letnim pokonywały dystans z Bielska-Białej do Gdyni w czasie od 6 h 35 min do 6 h 48 min, czyli zauważalnie szybciej niż „Fregata”.
W tym roku pierwszy taki szczyt jest spodziewany na najbliższy weekend (27-29 czerwca). – Przygotowaliśmy więcej miejsc. Będziemy w miarę możliwości wzmacniać pociągi. Przed nami kolejne rekordy frekwencyjne – zapowiada przewoźnik. Plany co do liczby przewiezionych pasażerów na rok 2025 to 83,6 mln, jednak spółka spodziewa się raczej zrealizować w tym roku prognozę na rok 2026.