Partnerzy serwisu:
Pasażer

PKP Intercity: Najdłuższe składy w wakacje mogą mieć nawet tysiąc miejsc

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
26-06-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
PKP Intercity: Najdłuższe składy w wakacje mogą mieć nawet tysiąc miejsc
fot. Roman Czubiński
Dostosowując się do rosnącej frekwencji (tegoroczne wakacje prawdopodobnie przyniosą kolejne rekordy przewozowe), PKP Intercity nie tylko uruchamiają dodatkowe pociągi, ale i wydłużają składy wagonowe. Na trasach prowadzących nad morze często będzie można spotkać w tym roku pociągi złożone z 10 i więcej wagonów – zapowiada spółka. Będą wśród nich zarówno połączenia najwyższych kategorii (EIC Jantar), jak i tych tańszych (IC Przemyślanin).

Jednym z najdłuższych składów wagonowych, jakie będzie można spotkać na polskiej sieci tego lata, będzie skład EIC Fregata. Odjazd z Bielska-Białej zaplanowano na godzinę 4:50, a przyjazd do Gdyni – na 12:04, co daje czas przejazdu 7 h 14 min. Końcowa stacja to Kołobrzeg (przyjazd 15:56). Pociąg będzie kursował tylko w soboty od 28 czerwca do końca sierpnia.

Do 12 wagonów z Griffinem 200

– Pociąg EIC Fregata będzie zestawiany z 10 do 12 wagonów, w zależności od zainteresowania podróżnych – zapewnia biuro prasowe PKP Intercity. Będą to wagony typu 175A, standardowo wykorzystywane dziś do obsługi pociągów tej kategorii. Skład z maksymalnie 864 miejscami siedzącymi (o ile nie dojdzie do dodatkowych wzmocnień) będą prowadzone lokomotywą EU200.

„Fregata” będzie jednym z pociągów zestawionych z większej liczby wagonów, ale nie jedynym o tak dużej pojemności. – Podobną długość będą miały także inne pociągi dalekobieżne, np.: 1540/1 – 5140/1 Jantar [Warszawa Zachodnia – Hel – przyp. RK], 3804/5 – 8304/5 Malczewski [Kraków Główny – Kołobrzeg], 38172/3 – 83172/3 Przemyślanin [Przemyśl Główny – Ustka], 38170/1 – 83170/1 Ustronie [Kraków Gł. – Kołobrzeg] czy 18114/5 – 81114/5 Pobrzeże [Łódź Fabryczna – Kołobrzeg] – wylicza spółka. Powyższa lista w dużym stopniu pokrywa się z danymi z letniego rozkładu jazdy na rok 2024. Również wtedy wśród najdłuższych pociągów były „Jantar”, „Malczewski”, „Przemyślanin” czy „Pobrzeże”.

– PKP Intercity od kilku lat w okresie wakacyjnym uruchamia pociągi zestawione z większej liczby wagonów. Tego typu składy były kierowane przede wszystkim na trasy cieszące się największym zainteresowaniem pasażerów – szczególnie do popularnych miejscowości turystycznych, takich jak Kołobrzeg, Gdynia czy Zakopane – dodaje przewoźnik. W razie potrzeby, po wydłużeniu o kolejne wagony, liczba miejsc może sięgnąć nawet tysiąca.

Pojemność trzykrotnie większa niż Pendolino – a może być równie szybko

Warto dodać, że w ubiegłorocznym rozkładzie jazdy jeden z pociągów EIP Bielsko-Biała – Gdynia (EIP 4504, odjeżdżający z Bielska-Białej około południa) w czasie wakacyjnych szczytów przewozowych był obsługiwany nie zespołem ED250, lecz składem 12 lub 13 wagonów. – Skład wagonowy pozwalał przewieźć większą liczbę pasażerów niż pojazd ED250, zapewniając jednocześnie komfortowe warunki podróży – wyjaśnia biuro prasowe PKP Intercity.

Podobnie jak w długie weekendy, przewoźnik chce na czas wakacji maksymalnie zwiększyć pulę dostępnych miejsc na bardzo popularnej trasie z Podbeskidzia nad Bałtyk. Prezes PKP Intercity Janusz Malinowski argumentuje, że przy obsłudze wagonami o prędkości maksymalnej 200 km/h oraz lokomotywą EU200 czas przejazdu jest taki sam jak w przypadku ED250, a liczba miejsc – blisko trzykrotnie większa. Pociągi EIP będą jednak w tym sezonie letnim pokonywały dystans z Bielska-Białej do Gdyni w czasie od 6 h 35 min do 6 h 48 min, czyli zauważalnie szybciej niż „Fregata”.

W tym roku pierwszy taki szczyt jest spodziewany na najbliższy weekend (27-29 czerwca). – Przygotowaliśmy więcej miejsc. Będziemy w miarę możliwości wzmacniać pociągi. Przed nami kolejne rekordy frekwencyjne – zapowiada przewoźnik. Plany co do liczby przewiezionych pasażerów na rok 2025 to 83,6 mln, jednak spółka spodziewa się raczej zrealizować w tym roku prognozę na rok 2026.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5